onsdag 3 mars 2010

Sången klingar

Förra sommaren när Lina och MrT skulle gifta sej funderade jag över olika saker som Lina gjort och sagt för att eventuellt hålla ett högtidligt tal om min (lilla)syster. Det gick ju käpprätt åt he.. skogen menar jag. Inte för den skull att det inte finns historier men för att jag inte fick ändan ur...
I varje fall så kom jag då att tänka på när vi tillsammans med en kompis satt och knåpade ihop låttexter (vi hade tydligen uppriktiga intentioner på att bli välkända sångerskor eller åmt. låtskrivare). Min egen sång kom jag inte ihåg men Linas granna låt kan man inte glömma. Så fyndig text och logisk.

Håll i hatten, här kommer låten.

Ja-ag var hemma,
jag satt fast i klämma. (Klämma?Hur har detta gått till och Varför?)
Då höörde jag dej någonstans.
Jag trodde först att det var någon hemma,
men dee var det inte förstås. (förstås inte!?)
Jag blev glad när jag såg dej med Kalle,
du va längre inte långt bort.
Ja-ag e hemma med någon jag också, (hemma ett lätt ord att använda i låttexter tydligen)
men honom har jaag glömt bort. (klockrent. Inte lätt att komma ihåg liksom)

Man undrar ju om man kunde göra pengar på detta?

9 kommentarer:

Erika sa...

Jag tror Lina försökte beskriva ökningen av psykiska problem i samhället.
Att det inte var någon hemma talar för att någon inte har alla hästar hemma, kaikki muumit ei ole laaksossa och alla de där uttrycken som man brukar lite ofint använda. Man kan ju även tänka sig att hon själv höll på å bli kucku när hon glömt bort Kalle...

Mia sa...

Gaaaah vad irriterande att den kursiva texten (mina kommentarer) sökt sej in i själva låten. Inte meningen.

Erika. De e naturligtvis så hon har menat! Bra tänkt.

Mia sa...

Gaaaah vad irriterande att den kursiva texten (mina kommentarer) sökt sej in i själva låten. Inte meningen.

Erika. De e naturligtvis så hon har menat! Bra tänkt.

Mia sa...

En SÅN bra kommentar löns att publicera 2ggr.

Lina sa...

Ser det ut som att jag har talang eller talang? Jag bara frågar.

Mia sa...

Talang e nog inte första ordet som kommer till en när man läser texten. Sorry.

Mr.T sa...

Bättre text nog än t.ex på Pokerface! Lady Gaga, watch out! Djupt!

Det e säkert helt fel genre, men jag tänker på Green Days "Basketcase".. int minst pga. erikas kommentar.

Lina sa...

Kommer osökt att tänka på Petters låt "De e så logiskt alla fattar utom du. Du har inte en aning..."

Anonym sa...

skomakare, bliv vid din läst. Fortsätt bakom katedern, fröken!