onsdag 31 mars 2010

Same, same but different

Idag berättade jag för en kollega att vi pratat om fortbildning i klassen. Jag tyckte det lät fel men kunde int riktit sätta fingret på det. Så jag pratade på. Som tur var smakade jag på ordet en gång till, fortbildning, varpå kollegan rättade mig. Jag menade ju fortplantning.

Skulle jag inte rett ut min felsägning då på direkten, skulle jag antagligen ha vaknat svettig inatt och skrikit ut "Fortplantning! Jag menade ju fortplantning!". Nu slipper jag det.

Ps. Jag tycker det kan vara ytterst pinsamt att säga fel om man inte märker det förrän efteråt. På samma sätt skäms jag ännu för att jag i ett tidigare inlägg skrivit fotölj med Å. Jag har rättat det nu, men bara tanken på att någon sett det stör mig. Som sagt, svårt liv!

8 kommentarer:

Mia sa...

Men Lina, att gå tillbaka och rätta små stavfel e väl ändå att gå för långt?

Anonym sa...

Dessutom har du skrivit "vaknta"! I vilket sammanhang pratade ni om fortplantning? Låter som nåt vi alla vill höra mera om.

PS. Ni vet det där ordet i rutan som man ska bokstavera här under... nu ska jag bokstavera "lathex". Undrar om det faktiskt är slumpen?

Hanna

Lina sa...

Åååh Hanna. Var du tvungen att peka ut ännu ett stavfel. Jobbigt!

Jag har ju en femma, så vi pratar om fortplantning och puberteten i biologi. Spännande värre.

Det är med lathex lät för bra för att vara en slump. Blogspot följer nog med vad vi bloggar om.

Mia sa...

Hanna, du är skarpsynt!

Det kan inte vara slumpen. Jag skulle bokstavera ett könsord. Se där. (nästan iallafall)

Lina sa...

Jag blir ju så nyfiken på vad det är för könsord Mia! Berätta berätta berätta!

Mia sa...

Det ante mej att det skulle väcka ditt intresse, Lina.
Men I don´t kiss and tell. Eller nåt.

Anonym sa...

Fast kanske hade det varit liiite värre om du pratat på om fortplantning och egentligen menat fortbildning...? Bara en tanke... :)

Lina sa...

True that!