onsdag 10 mars 2010

Hjärtsjuka härjar i Polen

Idag plingade det på dörren hos oss. Inte ofta vi får oväntat besök så det är alltid lite spännande att öppna dörren. (vilket jag ju nu vågar göra, när vi är anständiga och betalar tv-licens. Helt ofrivilligt förstås.) Iallafall, en man stod bakom dörren och räckte fram ett kort och ett foto av en kvinna och ett barn. På kortet stod det att han kommer från Polen och försöker tjäna ihop pengar till hans hjärtsjuka sons operation. Om han inte opereras så skulle han dödens dö (ja, eller stod det inte men ungefär) Nu tänker ni: huj så hemskt av mej att göra mej lustig över hans döende son. Jo.. det skulle ju vara det. Om det inte för en vecka sedan dykt upp en annan man, med samma text och sålde samma föremål. Jag hade faktiskt lust att konfrontera honom om den saken. Men det är lite svårt att få fram budskap när nivån på engelska är: one money, two money, five money, ten money. 10 pengar skulle yngligen ha för sina egenhändigt snickrade prydnadsälgar. Det fick jag iallafall på klart. (Kanske de inte hört om kroppspråket där borta i Polen? Ett finger= 1peng, 10fingrar=10pengar. Busenkelt. Kanske vore nåt för dem att ta efter?)

E det förrästen bara jag som blir lite fundersam över varför det rör sej så många människor från PÅland i stan för tillfället?

5 kommentarer:

Lina sa...

Nu anar jag minsann ugglor i mossen. Är det månne polacker bakom Suomen energiayhtiö också? Det kännes mycket mycket skumt.

En fråga bara: Varför kommer alla försäljare och vittnen (Jehovas förstås) bara till er? Hoppar de över vårt hus bara så där?

Mia sa...

Det är möjligt. ALLT kan vara påländarnas fel. Fast Kelas måkan tror jag inte vi kan skylla på dem..

Ert hus kanske inte verkar så gästvänligt ? Eller gudfruktigt?

Mia sa...

En annan anmärkningsvärd sak när man pratar engelska med såna här människor är att man låter som om man själv inte heller kunde mer än 3ord på inglisch. ööh..money..much? ten?

Mr.T sa...

Och varför sku han ha kommit till Finland och samla in pengar till operationen, om resten av familjen är i Polen?? WTF säger jag bara.

Mia sa...

Ja, det är en poäng i sej. Och snälla.. kan di inte använda sin fantasi om di nu ska varva alla hus i stan. Njursvikt, diabetes, leukemi osv. Finns ju många att välja och vraka mellan!