onsdag 10 mars 2010

Fniss

Jag kom på att det är ganska länge sedan jag har fnissat och fnittrat. Skrattat har jag nyligen, men det är ett bra tag sen en ordentlig fnissattack.
När man var yngre kunde man ju få fnissattacker på lektionerna i skolan. Jag använder ordet man eftersom jag tar för givet att det är ett mycket vanligt fenomen. Det räckte med en blick och ett flin från en kompis och man kunde sitta och fnissa så pass länge att läraren undrade ifall man ville berätta det roliga åt hela klassen eller enbart sa till en att hålla käften.

Samma var det när man hade sleepovers. Jag och Lina har t.ex. fnissat mycket och länge när vi busat med Mia efter att hon somnat (hon somnade alltid först), ännu roligare var det ju när hon sömndrucken blev irriterade på oss, viftade till oss eller muttrade argt något obegripligt. Jag blir full i fniss bara jag tänker på det! Jag och Knorris igen blev alltid så övertrötta att vi gapskrattade åt varenda ord som sades kl.22-02 och fnissade oss sedan till sömns.


Jag har alltid varit och är fortfarande vid 26-års ålder mycket snar till fniss. Mitt ex från några år tillbaka, är speciellt en som fick uppleva detta. Jag kunde börja fnissa när vi just skulle somna och kunde ha väldigt svårt att sluta. Jag kunde aldrig heller riktigt förklara vad det var som var så kul, det är bara något som händer när man är sjukt trött. Där låg man och försökte hålla sig, eftersom killen till sist började sucka då man aldrig tystnade. Istället började man frusta som en häst när fnisset ville ut fast man höll käft, detta i sig lät ju så sjukt kul att man till sist skrattade högljutt.

Detta fniss-fenomen upplever jag även ibland på nattskift. Jag är halvt i koma och så trött så jag nästan ser i kors och plötsligt börjar jag fnissa utan att jag riktigt fattar varför. Ibland kanske det är någon bild man ser på nätet eller en konstig tanke man får, som i normala fall skulle vara hur vanlig och tråkig som helst, men som genom tröttheten blir fruktansvärt kul.

Jag fasar för när dessa fniss-attacker kommer att sluta komma helt och hållet!! Jag tycker de nu har börjat komma med allt längre mellanrum. Pliiiiis ålderdom, don't take my fniss away!

2 kommentarer:

Lina sa...

Ålderdomen svarar: You keep your fniss lady. I don't need it.

Mia sa...

Och jag säger att jag bjuder på ert fniss när ni retats med mej sålänge I was sleeping.