fredag 5 februari 2010

Vet inte hur jag började tänka på det här men jag har under hela min uppväxt blivit retad för att jag kan ibland/typ nån enstaka gång sagt et uttryck fel.. Ett av dessa uttryck är "Nu blir det nog annat ljud i källaren". TYDLIGEN så ska de va skällan. Ööö... liksom vaddå? Källaren e väl inte helt orimligt iallafall. Kanske e de fel men Inte orimligt. Säg att nån råkar sitta i källaren och sen blir det plötsligt tyst = annat ljud i källaren. I övrigt tycker jag hela uttrycket e lite långsökt. En skälla har jag uppfattat vara en sån som finns runt halsen på kossor. Rätta mej om jag har fel. Jag känner att min version e betydligt mera trovärdig iallafall.

Har ingen aning om varför detta kom upp i mitt huvud men anyway.

Trevligt fredagsmys. Här väntas tacos i vanlig ordning. Jag har förstått att det finns människor som varierar maten så här på helger. Detta har jag aldrig förstått mej på. Ett stort steg i mitt liv var när jag frångick Bolognese konceptet till Tropicana när vi beställer pizza. Smälter väl den förändringen ännu. Man vill ju inte vara alltför radikal.

Gokväll på er

7 kommentarer:

Erika sa...

Ja tycker också det sku kunna vara källaren. Fast jag aldrig i hela mitt liv har använt det uttrycket. För i källar'n e de ju ofta rätt tyst, men om någon är inlåst där, då blir det garanterat annat ljud!

Mia sa...

Ja men PRECIS. Ja visste att jag inte e helt ut och cyklar.
Ett annat uttryck e ju "sent om sider" eller e de "sent om sides" Kommer aldrig ihåg vilken av dem de e . Jag säger säkert fel alternativ hursomhelst.

Lina sa...

På tal om vad du blivit retad för som liten. Minns du den där gången då du skrev flera blogginlägg utan rubrik. Inte? Nämen just de....de va ju typ nu.

Vad jag vill få sagt med det här är...kom ihåg att spänna fast bilbältet.

Tjyss (=de där tyska ordet som ja int kommer ihåg mer hur de skrivs...eller ens va de betyder för den delen. Va de kyss?)

Mia sa...

Lina. I Know. Och det är mer eller mindre genomtänkt. Angående rubrikerna.

fadern sa...

skällan här refererar till den skälla som korna hade runt halsen då de gick på bete. Olika kor hade lite olika skäll-ljud alltså kunde det bli annat ljud i skällan.
Källarn har inget eget ljud!

Anonym sa...

Otto-banken e sen ett annat kapitel!

Mia sa...

Anser fortfarande källaren vara ett bättre alternativ.
Otto-banken sko väl heller int vara ett orimligt namn på en bank. :/ Fattar int varför alla ska retas om de.