onsdag 10 februari 2010

More than words

Jag började tänka på alla de där orden och uttrycken vi använde när vi gick i låg- och högstadiet.
Troligtvis minns jag inte ens hälften av dem, så ifall ni kommer på flera - tell me! Dessutom hittade man ju ibland på hemliga ord som man skrev ner, men redan nästa dag hade man glömt bort både ord och innebörd och slarvat bort lappen. Vissa ord som man hittade på i kompiskretsen eller som man stal av äldre syskon var dock mera långlivade. Därtill finns det ju ord och uttryck som fortfarande är klassiker, som t.ex. "papp diin". Överlag en massa ord som använts av många många generationer.

Här kommer några av de ord jag minns;

Pika, när man var förtjust eller kär i någon. Ordet utvecklades senare till Piin.
Prytto, sades ifall någon var lite småsur.
Lava, när något/någon var lite smålöjligt eller fjantig. Ett annat ord som beskriver, enligt mig, lite samma sak är Hosse. Detta lärde jag mig av Mia&Lina och jag misstänker att dom stulit det av någon.
Ordet Blodkors, tror jag vi har att tacka Ylva för. Jag har inte haft blodkors sedan lågstadiet. Det är när man faller på cykelramen(?) (heter det så?) Detta kan t.ex. ha uppstått efter att man haft pedsex, dvs. cyklat så nära någon så att framhjulet rör i någon annans bakhjul, och man som följd tappat balansen.
Knaper de, kan kanske räknas till kategorin klassiker eftersom jag märkt att det har använts av min mors generation samt av generationer yngre än mig.
Propp de i lungona, användes kanske av en som var lite styv.
Marlene, är något som jag och M&L hittade på och det betyder det samma som viko, dvs. mens. Marlene var namnet på ett paket bindor, ett inhemskt märke som vi säkert fnissade en del åt.

Paka, användes när man t.ex. skulle reservera en av gungorna till följande rast i skolan, eller en plats i matsalen. Ids du paka en plats brevid dig ifall du hinner dit före mig. Paka, kunde man böja pax. Pax för en gunga! Jag gillar paka. Jag tror det var i somras då jag försökte mig på att paka en karl för en viss dag. Killen låtsades verka lite oförstående, trots att jag är bergis på att han förstod vad jag menade. Dessutom kan ju paka nästan jämföras med veto, men killen bara fortsatte med rollen som ett stort frågetecken, så mitt pakas fungerade tyvärr inte alls. Men, tillika så förstår jag honom. Ifall nån av det motsatta könet skulle försöka paka mig, tror jag att jag skulle svara "Nee, KUKK DE"! (Från uttrycket Kröik ett röir och kukk de i proppo")

En riktigt läsch onsdag till er alla!

3 kommentarer:

Erika sa...

Det sista uttrycket kan ha varit kröik ett röir och propp de i lungona, jag minns faktiskt inte :)

Lina sa...

Haha! Pedsex. De va tider de. Vi försto oss verkligen på safesex.

Mia sa...

Och jag ställer mej kritisk till ordet " Blodkors" ... Blod, okej men kors? I och för sej så finns det väl inte så mycket sense bakom de andra orden heller! :/