torsdag 4 februari 2010

Sömntuta med insomningssvårigheter

Allt sedan jag var riktigt liten har jag sovit länge om morgnarna. Det är liksom en talang jag har att sova långt in på förmiddagen. Jag är även duktig på att vara vaken länge om nätterna.

T.ex. när jag var 4-5 år var jag inte som andra normala barn som steg upp kring 8-tiden på helgerna, (vardagarna var jag ju illa tvungen att stiga upp tidigt och bli förd till dagis som alla andra men jag blir fortfarande flyförbannad när jag hör sången Gomorron, gomooooorrron hör fåglar sjunga glatt...osv). Nej, jag steg antagligen först upp kring 10 lö-sö. Det roliga var att då jag yrvaken trappade ner till första våningen möttes jag alltid av ett glatt HEJ! Isak, min dåvarande bästis satt alltid i soffan hos oss och tittade på SKY TV och barnprogrammen. Han hade suttit där sen kl.8:30, för han steg upp kl.8.

I lågstadiet väcktes jag ofta på helgerna av att kompisar ringde till hemtelefonen och ville att vi skulle hitta på nåt. Det var helt okej, för dom ringde där kring 11, dom hade ju lärt sig att jag sov länge. En gång i slutet av lågstadiet blev det ju lite "piinit". Klockan var kring 11, jag stod i mitt urtvättade nattlinne, yrvaken med håret på ända och skulle börja äta en fil till morgonmål då dörrklockan ringde. Plötsligt stiger två av mina killkompisar in i köket "Tjena, kommer du ut?". Medans färgen i mitt ansiktet sakta men säkert blev lika röd som blommorna på mitt nattlinne bad jag dem ge mig 15 minuter OCH vänta i parken, medans jag gjorde mig klar.

Jag har dock en likasinnad kompis. Knorris tycker om att sova länge på morgnarna. En gång när vi varit på limu-disco sov jag över hos henne efteråt och vi fnissade säkert en bra stund in på natten. När vi sedan vaknade följande dag var kl.13:30! Först trodde vi att klockan hade stannat tills vi insåg fakta och fortsatte fnissa.

Sedan högstadiet har jag har svårt att få sömn på kvällarna. Jag är alltid upp länge, helt i onödan. Sen när jag bestämmer mig för att krypa under täcket läser jag kanske en timme. Därefter kan det ännu ta flera timmar innan jag verkligen somnar. Ni vet, det är obekvämt och man byter ställning 259 gånger, det är för kallt eller för varmt osv. Ibland skyller jag på oregelbundna arbetstider; om man kommer hem 23:30 behöver man ju varva ner innan man börjar sova. Men egentligen borde jag införa läggdagstid åt mig själv. Häromnatten kollade jag på klockan 04:10 och var vaken ännu en stund efteråt. Nåja, nu när många av mina vänner och bekanta har fått barn blir det ju en del snack om sovandet. Finns en svensk Guru inom området för att få bebisar att sova, AnnaNånting. Vad jag undrar är ifall hennes metod även kunde överföras till vuxna?

Vad säger du Mia? Kommer du och buffar mig i baken och säger en gonattramsa och bäddar om mig ikväll? Du är välkommer där vid 24 snåret :)

2 kommentarer:

Mia sa...

Jaa.. jag inser ju att du har sömnsvårigheter.Frågan e hur lätt botad du e när du har så oregelbundna tider :)
Vet du att man sover bättre om man far å sova tidigare ? :) Men.. om du envisas med kl.24 så ok.. bered dej för buffning.:)

Lina sa...

Buffa eller inte buffa. That is the question. En annan viktig fråga är om det inte är någon annan än jag som har svårt att läsa den vita texten på den svarta bakgrunden? Kan bero på att jag är trött som tusan efter att ha legat vaken halva natten med kvinnovärk-from-hell, men jag vill ändå byta. Va sägs om rosa Erika?