torsdag 4 februari 2010

Min vän skattebyrån

Jag e smått arg. Eller rättare sagt så led att jag e nära till tårar. Och egentligen, egentligen e de int ens såå befogat. Jag e väl lite i obalans jag oxå. Jag har nu i några dar haft ärende till skatteverket men det har inte passat in i mitt bisiga schema men idag var dagen D för det ljuvliga. De e klart man vet ju att det inte är speciellt roligt att gå dit så jag hade ju liksom inga höga förväntningar. Tänkte att mitt ärende skulle gå relativt snabbt denna gång. Hur tänkte jag då, funderar jag nu efteråt. När jag kom dit och stod och tittade på apparaten som spottar ut nummerlappar hann jag inte ens börja trycka förrän en finsk gubbe ryter åt mej "Det finns bara en knapp. De e bara skattebyrån här nuförtiden Kela har flyttat". Shit va paff jag blev. Så oväntat och trevligt när man stiger in i paradiset. Ja.. då började den långa väntan och gubben dirigerade folk hit och dit när deras nummror dök upp på tavlan. Han hade stenkoll på vilken ordning folk dykt upp! Sen när den långa väntan äntligen var över och jag tänkte nu..nu äntligen får jag detta undanstökat.. DÅ blev jag hänvisad till en gubbe i en korridor som för övrigt inte var alls så intresserad att hjälpa mej. Men sen när han väl fått upp ångan så pratade han Non-Stop i 1h!!! Med små pauser och frågor som "Har du nåt annat att dra av då?" SOM om jag skulle veta det!? I övrigt höll han låda om skatteprocenter hit och dit, arbetsgivaravgifter och försäkringspremier osv osv. I mitt huvud lät det Bla blablablablabal blllaaaa blablablabal. Jag hoppades att han inte såg att jag satt och tänkte på min lunch och att jag Inte skulle få för mej att somna. Denna gubbe brann verkligen för sina skatter och procenter. Så.. efter 1½h lycklig tid på skattebyrån fick jag äntligen äntligen lite taltur och klämde snabbt ur mej ett Tack. Kunde inte ens kosta på mej ett leende för jag var så sur och upprörd att jag han hassat 1½h av min dyrbara förmidda! Att han egentligen bara försökte hjälpa mej känns inte alls så betydande i sammanhanget. Att jag inte fick skattekortet som jag egentligen var ute efter och får återvända imorgon orkar jag inte tänka på just nu.

2 kommentarer:

Erika sa...

Jag undrar om skatteverket och Kela tillhör en sån där "sadistring"? Ni vet så där som det finns pedofilringar osv.

Mia sa...

Din kommentat har undgått mej. Call me crazy men jag har inte hört om pedofilringar!