fredag 4 juni 2010

Top notch

Idag har jag varit till arbetskraftsbyrån och anmält mig som arbetslös arbetssökande. DYSTER! Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när tanten drog fram ett snett (!) kopierat papper med info om en info-träff som vi arbetslösa måste gå på. OBLIGATORISKT! När jag meddelade att jag är på resa just vid det tillfället bad hon mig skicka adressen på hotellet före jag far iväg! Tydligen måste de på arbetskraftsbyrån veta exakt var jag är hela tiden. Känns som om man är på permission från fängelset. Dessutom får jag bara vara på resa 6 dagar sammanlagt under ett år. I kid you not!

Just nu känns det som om jag kan hålla mig för skratt. Men erkänn att det är lite festligt med en lite get-together oss arbetslösa emellan. På en sån tillställning kan stämningen inte vara annat än på top! Jag är redan spänd av förväntan.

4 kommentarer:

Naja Navigerar sa...

På riktigt?!? varför får man inte vara på resa mera än 6 dagar? Och vad klassas som "på resa"? Skulle tex att vara hos sin pojkvän i sthlm klassas som "resa"?
Oberoende blir man ju lätt både arbetslös och arbetsoför av att vara ledig MEN tyglad.
Usch, men hoppas get-togethersen är roliga! Jag ser framför mig er på FantaSea el dyl.

Lina sa...

Tyglad var ordet! Jag är i arbetskraftsbyråns KLOR. Känns obehagligt.

Jag glömde be tanten deffiniera ordet resa, men jag antar att allt som inte är hemma är resa. Om man är på resa (eller och hälsar på pojkvän) mer än 6 dagar drar de pengar från ditt arbetslöshetsstöd. Jag antar att de ser det som att man är borta från "arbetsplatsen". En arbetsplats där banne mig inget får vara roligt, man ska sitta där hemma i pyjamas från morgon till kväll och helst inte röra sig utanför hemmets fyra väggar. Förutom då när man ska på den där träffen och när man en gång i månaden ska och förnya sin arbetslöshets-status till byrån (som vi kallar den).

Men träffen ska minsann bli lattjo. Jag är alldeles ivrig och funderar om jag ska baka något gott att ta med.

Anonym sa...

Men what? Nu känner jag mig ngt utanför gemenskapen, jag har då inte fått nån info om nåt info-tillfälle! Tänk om jag blir utan stöd eller nåt då jag nu inte vet om detta obligatoriska tillfälle o därmed inte kan gå på det (för det vill jag verkligen, NOT!).

s

Lina sa...

Meeeen va orättvist. Klart du oxå ska få vara med i vår arbetslösa gemenskap. Jag tänker minsann inte baka om inte du oxå får vara med.