söndag 27 juni 2010

Män och långt hår

Najas inlägg om hår och frissa-besök fick mej tänka på nåt som hände här om dagen. Det är så att jag allt sedan nångång i vintras har börjat spara håret inför bröllopet, för att över huvudtaget har nåt att kamma i brudkamningen sen. Inte för att jag tycker jag är fin i längre hår och inte för att min blivande man har tjatat i år om att jag ska spara långt hår. Men bara för D-day. Eftersom jag i hela mitt vuxna liv haft lite kortare page-aktigt hår känns det ovant med längre hår. För att inte tala om hur fult det ser ut! Jag har därför haft upp håret i hästsvans de senaste månaderna. En dag lät jag dock håret hänga fritt ( hittade inte ett enda jäkla hårband i huset. ) och träffade min ena syster och moder. Båda påpekade på direkten hur motbjudande jag ser ut i långt, hängande hår ( eller..deras ord på ett ungefär ). Jag känner ju till detta faktum men berättade att min blivande man där hemma alldeles just före jag skulle gå ut hade överöst mej med komplimanger över mitt långa hår. Vi skrattade tilsammans över det faktum att män gillar kvinnor med långt hår. På kvällen sedan stack jag mej in till den ena syster, ( med mitt hängande hår fortfarande lika hängande och fult ) hennes make öppnar dörren och det första han säger är : Vad fin du är i håret!
Vad är det riktigt med män och långt hår ? Nån ?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag fattar inte heller grejen. Så stereotypt att kvinnor ska ha långt hår enligt män. Min kära make kommenterade oxå efter att jag klippt håret kortare att nog passade jag ju bra i långt hår ;).
Kanske det är något djuriskt med långt hår :),
h. y

Lina sa...

Det är nästan lite fascinerande! Speciellt med tanke på att det faktiskt inte var särskilt fint. Och det säger jag enbart för allt skäll jag fick senast jag inte påpekade din fula frisyr. Vill ju inte göra om det misstaget.

Mr.T sa...

Det var ju som färgen, slingor osv. som jag reagerade på. Jag tänkte inte faktiskt alls på längden, om inte då undermedvetet.

Mia sa...

:) Tom, missföstå mej inte, jag är mycket tacksam för komplimangen!

Tack Lina för att du är ärlig.

Ylva: Ja sii, män kan nog uttrycka sej bra ibland. :) Du passar nog i kort hår oxå!

Naja sa...

Jag tror män tänker att långt hår är kvinnligt, något de inte kan själva ha och då vill de ha det på kvinnan. Lite som bröst modell större kanske...?
Jag har haft turen att dra till mig sådana som varken är i behov av långt hår eller särdeles stora bröst...

Mia sa...

Ja, du har nog rätt. Min blivande är önskar inte att jag hade stora lungor men långt hår däremot.