torsdag 24 juni 2010

Sysslolösa grannar?

Idag har jag då träffat ett gäng arbetslösa. De såg ut som helt vanliga människor. Faktiskt. Informationsmässigt var det en värdelös träff, men det kändes lite meningsfullt att stiga upp till klockan 10 för att man skulle vara någonstans.

Under infon kom det fram detta med att man inte får resa mer än sex dagar sammanlagt under ett år då man lyfter dagpenning. Men måste alltså anmäla till arbetskraftsbyrån om man ämnar resa (precis som undertecknad så lydigt har gjort!). Tanten meddelade förnuftigt att om man inte anmäler, kan det hända att någon granne ringer in till dem och frågar om de på arbetskraftsbyrån vet om att Lina Arbetslös* är på resa. I kid you not! Hon sa så. (Fast hon använde inte mitt namn förstås).

Jag hoppas innerligt från djupet av mitt hjärta:
a) att ingen granne har så lite att göra
b) att ingen har så taskiga grannar


*fiktiv person

6 kommentarer:

Holgers försvunne bror sa...

Säg inte det! Själv för jag noggrannt bok över alla grannars (speciellt arbetslöasa sådana) förehavanden. Idag t.ex. var det en som klippte gräset! En annan hade gäster som sparkade boll på gården och en tredje (pensionärer) ställde sig till villan för midsommarfirandet! Funderar just vilken instans som skulle ha mest nytta av DEN informationen!

Lina sa...

Spelar ingen roll vem som har mest nytt av det. Se nu till att meddela någon iaf. Det är absolut nööödvändigt!!

Holgers försvunne bror sa...

TE-byrån?

Lina sa...

Ja och polisen, kela, posten, biblioteket och skattebyrån. Detta måste ALLA få veta.

Mia sa...

Jag bor ju nästan granne med dej. och jag har bra koll på vad du gör. Bara så du vet...

Lina sa...

Check!