onsdag 29 september 2010

Service och tandis

244 lusidorer fattigare är jag, men bilen är servad. Och jag klarade det rätt så bra och fick inga trixiga frågor om hur långt medkörd den är eller andra svåra saker.

Till råga på allt har jag redan bokat tid till tandläkaren för bedömning. Vilken effektivitet tänker ni. Och ni har så rätt. Jag har överraskat mej själv.

Det där med bedömning är dagens melodi inom den kommunala tandvården. Först ska man få tid för bedömning. Där tandläkaren bedömer hur pass akut ens behov är av tandvård. Så antingen läggs man i kö.nr.1 eller sedan i oändligt långa kö nr.2. Jag antar att jag hamnar i kö.nr2.
Eller borde jag muta honom? Och isåfall hur/med vad mutar man en tandläkare?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Med xylitolgodis?

hanna.ratata.fi

Jean sa...

Privattandläkare är smidigare, och -nästan- samma pris.
Har nog såna skräckupplevelser av kommunal tandvård att jag aldrig sätter mig i den stolen igen :/

Lina sa...

Jag tänkte i Hannas banor. Muta honom/henne med tuggummi eller något annat som är bra för tänderna. Alternativt en ny tandborste eller tandtråd.

Anonym sa...

jag skulle också rekommendera privat tandläkare. Inte så mycket dyrare sen efter att man fått FPA ersättningen. Min och min mans tandläkar räkning slutade på ungefär samma tre siffriga tal trots att han gick kommunalt och fick vänta 1 år och jag gick privat och fick tid efter ett par veckor ;)

h.y

Mia sa...

Hm.. ska fundera på saken med privt tandläkare. Jag e så van att gå kommunalt så det blev så automatiskt. Vart ska man gå privat i den här staden då ?

Anonym sa...

jag går till magnus finne. Men vet inte om han tar nå nya patienter alls. Kathy Lam tar nya patienter har jag hört

y

Mr.T sa...

Jag går till Kathy Lam. Rekommenderar.

Mr.T sa...

... eller jag har aldrig varit till just HENNE, utan hennes clinique extraordinaire. (borde få betalt för detta)

Jean sa...

Mats Moisio i Vestersundsby är jättebra.
Själv går jag till Kenneth Nygård i Nykarleby.

Mia sa...

Ni är allt ena experter på det här med tandvård, my friends. Tack för tipsen. Ska funder på saken :)