lördag 18 september 2010

Ett alldeles för långt inlägg om naket, bastu och simbyxor

Vildade till det och tog in på Tropiclandiahotellet i Vasa med Mr T igår. I hotellbesöket ingick förstås ett dopp i plurret i arla morgonstund (läs kl. 10). Det mysigaste när man sover där är att man kan gå direkt från rummet till simbassängen. I badrock och Puma-skor. Mys!

Före vi skildes åt och gick till olika omklädningsrum (ty vi har olika kön!) påminde jag Mr T (som inte är simhallens ivrigaste kund) om att man måste duscha utan badbyxor först (kalla det en yrkesskada). Men se där hade jag fel. Väl i omklädningsrummet fanns det flera skyltar som uppmanade en att ha simdräkten på från denna punkt framåt (typ). Alltså också i duschen. Och som den lydiga medborgare jag är höll jag snällt simdräkten på och hoppades i mitt stilla sinne att och Mr T sett samma skyltar på sin sida så att han inte skulle misstas för en blottare.

När vi sedan träffades i bassängen lugnade Mr T ner mina nerver när han meddelade att han hållit byxorna på hela tiden. Tur!

Ungefär en halvtimme orkade vi plaska på innan vi gav upp. Mr T pratade drömmande om den turkiska ångbastun som han sett i sitt omklädningsrum och jag ville också och värma mig i en bastu. Så vi skildes igen och jag rusade mot bastun. Där fanns tre att välja mellan. Den vanliga bastun hade någon tydligen glömt att sätta på så jag gick vidare till nästa. Det var den turkiska ågbastun som Mr T redan pratat om. På dörren stod det att det var både för män och kvinnor + att där fanns en stor skylt som tydligt visade att här minsann skulle simdräkten bort. Förstås!

Än en gång bad jag för mig själv att Mr T sett den skylten och förstått att turkiskbastu = naku med både män och kvinnor. Således gick jag själv vidare till den andra ångbastun som endast var för kvinnor och där man igen skulle hålla simdräkten på. Förstås!

När vi sedan träffades utanför frågade jag ivrigt om han insett att turkbastun var både för män och kvinnor och att man skulle vara naken. Att man skulle vara naken hade han sett. Att den var både för män och kvinnor hade han inte sett. Att det fanns ett streck i mitten av bastun som visade var män skulle sitta och var kvinnor skulle sitta hade han också sett, men inte förstått betydelsen av det och således gått naken och sitta på kvinnornas sida!

Så där satt han alltså perse paljaana på helt fel sida utan att veta hur fel han var. Som tur är var han ensam i bastun och ingen annan än han och jag (och ni) vet om hur han felade. Men det som han däremot tyckte var mycket pinsamt var att komma ut ur bastun helt naken, till ett omklädningsrum där man inte skulle vara naken och där det fanns en del barn med sina pappor. Plötsligt blir det liksom lite perverst att vara naken där fastän det är något man fått lära sig ända sedan man var liten att man bör vara.

Vad lära vi oss av detta?
1. VÄLDIGT förvirrande detta med påklätt och naket vid Tropiclandia.
2. Hur smutsigt är vattnet egentligen med tanke på att ingen duschar riktigt ordentligt där! Hua!

8 kommentarer:

Jean sa...

Du får trösta dig med att de avslutade årsrenoveringen häromdan, så vattnet var så rent det kommer att vara för de kommande 10 månaderna.

Mia sa...

Haha. Och jag får lite obehag av alla otvättade människor!!

Lina sa...

Du har så rätt Jean. Men jag tänker på alla andra som ska simma där under dessa 10 månader! Hua igen!

Mia jag får obehag att vara en sån där otvättad människa. Men jag kan meddela att jag minsann gjorde mitt yttersta att bli ren över hela kroppen. Så nu vet du!

Anonym sa...

Man borde skriva en artikel som utreder det här!

Hanna

Lina sa...

Absolut. Om man nu bara sku känna någon journalist som skulle anta utmaningen. Hm...

Mr.T sa...

Lina fungerade som en äkta gonzo-journalist!

Anonym sa...

hahahaaaa säger jens å kea

Lina sa...

Jag gillar att Jens och Kea säger något :)