söndag 26 september 2010

Service, igen

Det här ämnet upptar mycket av min tid för tillfället. Det har berättats för mej att när jag lämnar in bilen för service ska jag be dem byta oljor, filter och tändstift. Och ännu en sak till, men den har jag glömt bort vad var. Jag sitter nu och funderar hur jag ska säga de här sakerna och samtidigt låtsas veta vad jag pratar om. Jag känner mej alltid så obekväm och förbaskat liten när jag går in i en verkstad med skitiga mekaniker och ska säga saker som olja och andra svåra ord.


Förra gången jag hade min bil (RIP Opel corsa) på service, skrattade de smutsiga männen och fråga om jag aldrig fyllt på oljan i bilen. Jag blev förolämpad. KLART jag inte hade fyllt på oljan. Vad väntade de sej riktigt?!

5 kommentarer:

Lina sa...

Ja usch vad man kan hata hur liten och bortkommen man känner sig då man pratar med en bilmekaniker. Speciellt om de har en sån där lite överlägsen blick och nästan vill klappa en på huvudet. Huua!

Sätt in en snus under läppen, stig morskt fram till disken och be dem byta filter, olja och tändstift. Sen kan du vissla lite nonchalant och titta uttråkat ut genom fönstret.

Att vissla nonchalant fungerar alla gånger!

Mia sa...

Ja.Fast denna gång var det en kvinna vid disken när jag beställde tid och jag kände mej genast bättre till mods! Hon klappade mej heller inte på huvudet. Jag behövde således inte vissla nonchalant alls. Annars bra tips.
(Kan man köra det när de vill börja ha betalt för arbetet??)

Lina sa...

Du har alltså beställt tid? Nu blir jag imponerad. Måst kontra med att snabbt ringa och beställa tid till tandisen då.

När det kommer till betalningen är det nog inte lönt att vissla. Då ser det bara dumt ut.

Anonym sa...

Var ett reportage på husis om en kurs som hålls i samarbete med kvinnoförbundet, som är tillför kvinnnor som vill lära sig mer om sina bilar och service, blev jättesugen på den, för det sku va kiva att kunna lite mera än ingenting. Typ byta tändstift, jag menar hu svårt kan de va?, inte specillet bara man har gjort det en gång så.

kese

Lina sa...

Att byta tändstift är säkert en baggis!