söndag 23 maj 2010

Optimalt

Naja skrev för en tid sedan om vilka ägodelar hon skulle rädda om det någon gång började brinna hemma hos henne. Jag har flera gånger funderat på samma sak och har därför en färdig plan vad jag skulle rädda. Fotoalbumen står högst på listan (rörande nog tror Naja att jag har fotonegativ kvar och tipsade mig om att ta dem istället, men det har jag alltså inte) och sedan kommer datorn (den får Mr T ta).

Men att hinna få ut så mycket som möjligt förutsätter ju att man blir varnad om branden i god tid. Därför känns vår placering av brandvarnaren inte helt optimal. Eller vad tycker ni om bokhyllan?


6 kommentarer:

Anonym sa...

Tja åtminstone ligger den ju nära fotoalbumet!

H

Lina sa...

Sant. Men det är ju knappast en bra sak. Jag skulle vilja köpa ett sånt där brandsäkert arkiv. Men det är ju inte så feng shuit och nätt med såna.

Mia sa...

Efter att vår brandvarnare har börjat ge ifrån sej ett litet pip (beror ej på batterierna!) så ahr vi tagit ner den och ÄNNU inte lagt tillbak en ny. SNacka om att vara dum och vi kommer ju inte att hinna ta me nåt annat än oss själva (om ens det!)

Lina sa...

Usch nu får jag dålig feelis på riktigt. Imorgon skaffar ni ny brandvarnare och vi...jag menar Mr T sätter upp vår i taket. Skäms på oss.

Naja Navigerar sa...

MEN! Fotona har ju redan brunnit upp då den där varnaren börjar pipa! Sätt nu dem i taket i tamburen och köket vet ja.
Säger jag som i skrivande stund stiger upp för att kolla var det finns brandvarnare i min nya lägenhet...

... 30sek och en mindre chock senare sitter jag åter tillbaka vid datorn och kan erkänna att det varken fanns i tamburen el köket. WTF, hur pukkad man bodde här förr? Han har skruvat upp en i sovrummet och en arbetsrummet. Även jag (och mina negativ som bor i arbetsrummet) har alltså en eldsvådsdöd framför oss.

Lina sa...

Verkligen puckat. När branden väl har nått sovrumsbrandvarnaren finns det ju knappast någon utväg mera. Jag utgår liksom från att branden startar när man ligger och sover. Vår brandvarnare ligger baske mig ännu i bokhyllan. Ska vi se vem av oss som först får upp en brandvarnare på vettigt ställe? Antar du utmaningen? (Jag förväntar mig bildbevis förstås).