onsdag 12 maj 2010

Disskussion med son

Denna "disskussion" ägde rum imårse.

Son: Titta! Iita matoja ( han ritar maskar på ett papper och visar stolt åt mej.)
Jag: Va fint! Maskar. Kan du säga mask?
Son: Mato
Jag: Mask, försöker jag igen. Säg Mask.
Son:Mato
Jag: Maaassssk, förtydligar jag och ser hoppfullt på honom.
Han ser på mej och säger:
Maaatoooo.

Tydligen sitter de finska generna djupare än de finlandssvenska. Får väl sätta på honom ett par seglarskor till sommaren för att väga upp....

13 kommentarer:

Lina sa...

Seglarskor är ett måste, annars är det ute med killen. Vänta inte ens till sommaren, gör det nu på direkten.

Mia sa...

Du har så rätt. Borde jag även öva in några snapsvisor? En segelbåt har han redan. Om än en mycket liten en...

Lina sa...

Borde vi börja öva på den där förkastliga sången som får håret att resa sig på armen "för ja e finlandsvensk..."

Mr.T sa...

de e nog bara å kasta seglarskorna och ta fram lenkkimakkara och kossu.

och så glömmer vi snapsvisorna och sjunger om Levanteri istället :D

Anonym sa...

Haha!

h

Mia sa...

Det är illa ställt redan så vi lägger Levanteri på hyllan.

Lina, vi går väl int så långt ännu som att öva den sången!? Vi tar seglarna nu först!

Lina sa...

Kanske en trenskåter också?

Mia sa...

Med tanke på det trauma som vi upplevt med trenskåtern så tror jag inte.

Naja Navigerar sa...

Haha :D
Kör nu med den där sjömanskostymen också för säkerhetsskull (fast jag tänker att den generellt är mera pop på finskt håll faktiskt.) Men synen skulle vara fin.

Lina sa...

Sjömanskostym är nog lite för finskt. Sätt för allt i världen inte den på killen. Han kommer att få en identitetskris utan dess like.

Mia sa...

Vet inte vem jag ska tro nu. Är osäker själv i frågan finskhet-sjömanskostym.

Annars så lärde han sej säga "Mak" imårån, för mask. :) Lär nog bli nåt av den killen after all. ;)

Lina sa...

Lärde imoron? Har du gått och blivit synsk?

Mia sa...

:D Igår menade jag ju naturligtvis. Men tack för att lärarinnan är uppmärksam. Ska försöka bättre nästa gång. Lovar.