söndag 28 november 2010

Svårt, så svårt!

Min näsa vill inte sluta stocka sig så nu har jag gjort en Erika och köpt en näskanna. Hade tänkt ta den i bruk redan igår, men läste i instruktionerna att man behöver helt vanligt havssalt utan jod och mineraler och annat jox, vilket vi inte har hemma. Sen läste jag vidare hur man ska böja sig framåt och till sidan och snyta sig efteråt, och ännu en gång framåt och blåsa försiktigt.

Suck! Plötsligt blev det jättesvårt att hälla vatten i näsan.

Svårt.

20 kommentarer:

anonymt anonym sa...

Låter jättesvårt! ... och varför skulle man????
PS Färgen är fin! :)

Lina sa...

Det ska väl bota lite nästäppa om man sköljer regelbundet med saltlösning. Kan återkomma med rapport om en vecka (förutsatt att vi fått köpt riktigt salt tills dess).

Erika sa...

Nee, det är int alls svårt!
Fast irriterande ifall man är så stockad så det bara rinner ut en droppe åt gången. Hua!

Lina sa...

Men räcker det med att man bara snyter sig efteråt? Eller måste man göra enligt konstens alla regler? Hur gör du?

Erika sa...

Du måste testa dig fram! Jag brukar nog snyta mig med huvudet neråt också :)

Anonym sa...

Jag har också en! Min e röd och jag är ett näshornsfan. Fän, inte en fan.

Den e bra också också som förebyggande under förkylningstider, har jag hört. Rensar bort smittor i nästrakten. Dessutom motverkar den bihåleinfl. om man har tendens att få det. Känns mycket hälsosammare än att använda nässpray. Läkare brukar också rekommendera den. Dessutom ser den ju lite cool ut :D

Oj vilken hyllningsdikt det blev. Märks att jag är övertygad...

Anonym sa...

Det var alltså Hanna som skrev lovsången ovan.

Lina sa...

Känns bra att ha två erfarna förespråkare i sin vänkrets. Dock känns det kanske inte helt övertygande att den förebygger förkylning i och med att den senare är inne på sin tredje antibiotikakur. Men det beror kanske på annat?

Blev annars förvånad att det kändes som när man får vatten i näsan då man simmar. Sen skämdes jag lite åt att jag blev förvånad av det. Vatten i näsan är ju vatten i näsan oberoende om man är i en simbassäng eller häller det från en kanna.

Anonym sa...

Ja nu hade jag faktiskt GLÖMT att använda min näskanna. Därför fick jag lunginflammation. De du!

Jo efter första försöket vänjer man sig vid att det känns som att drunkna i barnbassängen.

hanna.ratata.fi

Anonym sa...

Lina, din nästäppa beror på nåt annat som jag vet. hehe

y

Lina sa...

Jå, orsaken till nästäppan torde vara ganska klar. Men jag tror stenhårt på att näskannan är lösningen.

Lina sa...

Skrattade förövrigt högt åt din sista kommentar Hanna! Som att drunkna i barnbassängen :) Den gick hem.

Hanna sa...

Tack! Det känns ju faktiskt så.

Oj, nu har jag insett att man kan kruxa i Namn/Url så slipper man vara anonym! Börjar bli guru på det här med att kommentera.

Mr.T sa...

Nu har jag testat och I have seen the light. Typ. Det känns faktiskt lite obehagligt men den lilla masokisten i mig ser framemot nästa nässköljning!

Mia sa...

EN näskanna va tydligen ett interssant ämne. Jag sko nästan vila prova på.. med tanke på min stockhet i näsan. Men e lite väl rädd för den där känslan att drunkna.

Elina sa...

Näskannor är helt bäst! Förutom då man är riktigt stockad och snyter för hårt så man får vakuum i huvu eller nå. Då kan det göra jätte ont i öronen. Akta dig!

Lina sa...

Nu måste jag dock vara lite negativ! Använde kannan i tre dagar och fick sedan huvudvärk så jag har haft kann-paus ida. Och nu har jag ingen huvudvärk. Skyller alltså huvudvärken på näskannan och vatten som lämnat i bihålorna. Dessutom har inte nästäppan blivit bättre. Jag är mycket skeptisk! Tyvärr.

Mr.T sa...

Jag är fortfarande nöjd med näskannan.. och bara lite beroende..

Mr.T sa...

Jag tycker att blogger är lite trög på att uppdatera vissa saker. Testspam.

Lina sa...

Endast en riktig datanörd testspammar! :)