torsdag 4 november 2010

Blodstänk

Besökte tandhygienisten idag. Väldigt länge låg jag i hennes stol. Därför hann jag tänka en hel del under besöket.

1. Det kan inte vara bra för tänderna att skrapa på dem med en metallpigg.
2. Är det mitt blod som stänkt på hygienisttantens munskydd?
3. Hur dyrt ska månne det här bli?

Jag har inget svar på fundering ett. Tror fortfarande att hon skrapade bort emaljen från samtliga tänder.

På fråga två måste jag väl nog svara ja. Dessutom hade hon lite blod på ena skon också såg jag då jag steg upp. Något säger mig att jag har känsligt tandkött.

Och så kan jag som tredje meddela att det kostade 63 lucidorer att ta bort lite tandsten och att konstatera att jag har början till ett litet hål som kan fixas nästa år. Dyrt. Som Maria Montazami skulle säga.

Men nu är jag i alla fall tandläkarledig till november 2011. I like.

5 kommentarer:

Frankie sa...

Jag ogillar dedär tandskrapandet enormt mycket. Men hör och häpna senast då jag var o tog bort tandsten använde de nån slags ultraljuds maskin. Hur bekvämt som helst! men det var privat och kostade 58 sikiner efter Kelas stöd.

Lina sa...

Men mitt hemska och gammalmodiga skrapande kostade ju 63 för sjuttsingen!!!! Tror nog att det bara är i storstan som de kör med sådana nymodigheter. Kanske kommer jag till Helsingfors nästa gång det är dags.

Frankie sa...

.. och det var i Sörnäs av alla ställen?! Så fick jag såndär gul mömmö (som man alltid fick förr) på tänderna på köpet. Att jag fick känna mig som 11 år och just besökt tandläkare P. Öst ingick också!

Lina sa...

Äsch jag blir riktigt avvis. Men min tandis hade genomskinligt flourgegg som hon satt på tänderna. Det var jag iaf impad av. Smakade som på den gamla goda tiden med Herr Öst, men utan gult äckelgegg på tänderna.

Jean sa...

Gult gegg är bra, då sparar man in cash för en måltid.