fredag 8 oktober 2010

En dålig medborgare

Igår hittade jag en telefonräkning som borde ha betalats förra fredagen. Betalade den således en vecka för sent.

Kunde någon (mer erfaren i ämnet) tala om för mig hur bad detta är. Ska jag:

a) dra för gradinerna och vägra öppna dörren (ifall det skulle vara räkningspolisen där bakom)?
b) känna mig cool att jag (om än i misstag) trotsat Saunalahti?
c) vänta mig en ny räkning med 8% dröjsmålsränta?

Gah! Jag som gör mitt allt för att vara en skötsam medborgare.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är sååå dålig på att betala räkningar i tid. Mest för att jag glömmer öppna kuverten o så ligger de någonstans under nån nyare post. Gör det oftast bara liiiite för sent. Ibland kan det gå en månad. Lite dröjsmålsränta brukar det bli och en eller två gånger har jag fått hotbrev från utmätningsmannen. Då brukar jag rota fram kuverten och betala genast. Jag är proffs på det här.

H

Lina sa...

Så du tror det kan bli aktuellt med alternativ C då?

Jean sa...

Saunalahti var helt psycho i min mening.
Jag råkade vara i Jeppis under tiden räkningen kom. De väntade knappt på att skicka påminnelse innan de skickade en 7€'s räkning till indrivning.
Betalade indrivningen och bytte operatör.

Mia sa...

Men Lina, är det på riktit första gången som du betalar för sent??
Jag är nog mer Hanna. Sålänge man betalar inom en månad så är det väl lugnt ;)

Lina sa...

Nu blir jag riktit rädd Toscha! Indrivning låter riktigt riktigt obehagligt. Hua!

Mia en gång fick jag 3 ggr påminnelse från HM på en bikini som jag glömt att jag köpt. Trodde det var en sån där mitätöity-räkning och läste aldrig meddelandet som stod på räkningen (eftersom de va på hede finsk). Tredje gången läste jag vad det stod där och betalade runt 20€ för em bikini som från början kostade 5€.

Efter det har jag skött mina räkningar! Tills nu...

Anonym sa...

Har En Sonera så får det gå knappt två veckor före de skickar påminnelse, sen kommer det typ 5€ för maksukehotus o sen kanske lite ränta. Inget serious med andra ord, men Saunalahti har jag dessvärre ingen koll på. Kanske bäst att du sköter dig i fortsättningen, you bad bad citizen!

Anonym sa...

Äsch, nu fick ja dåligt samvete då jag sa att du va en dålig citizen, o dessutom int kuna lämn en initial o stå för det:) Soliii, tar tillbaks de, and it was me!
s

Lina sa...

Ska man dissa någon bör man absolut lämna en liten initial. Bra att du skärpte till dig och kom ut med ett s. Nu får du kalla mig vad du vill. Typ.