söndag 19 december 2010

Tankar kring julen

Jag har funderat över att ge ett lagförslag till riksdagen angående att förbjuda en del juleljus som folk har i sina trädgårdar och på balkonger. Vissa gränser får man väl så lov att ha för allas trevad och hälsa. Jag är helt okej med att folk gillar olika färger i sina juleljus -blåa och röda och gredelina ( och f-n och hans mosters färger) i sina träd och buskar på gården. Jag gillar det inte, men jag kan ha ett visst överseende med det. Men VARFÖR varför ska vissa ljus BLINKA i ojämna takter eller jämna för den delen? Jag får epilepsi!!
Fatta att där har Matti en dag i december gått ut i trädgården med sin blinkande slinga med ljus, placerat ut dem lite nonchalant i en vitvinbärsbuske, tänt ljusen, beskådat sitt verk och sedan gått in och varit NÖJD! Fatta.

En annan sak jag grubblat över denna kväll är: Whats uppe med att folk tar in julgranen en vecka före jul ? Man undrar ju om deras granar har ett endaste barr kvar på julaftonen. Julgranen ska ju tas in dan före julafton eller eventuellt nån dag före men där drar åtminstone jag gränsen. När tar ni riktit in granen??

7 kommentarer:

Lina sa...

Julpolisen har minsann vaknat. Men jag håller mej, blinkande juleljus gör mig stressad.

Lina sa...

Hahaahah! "Jag håller mej". Jag har visst svårt att skriva rätt nu förtiden. Jag menade ju förstås "jag håller med dej". Så nära, men ändå så fel.

Erika sa...

Buu för blinkande ljus!!

Mia sa...

JAja, stressad är bara förnamnet. Och VARFÖR ska de blinka? Vad är syftet? Hujja.

Mr.T sa...

Men varför just MATTI, varför inte t.ex Tor-Orvar?

Anonym sa...

Ja inga blinkande ljus vill vi ha!
Däremot vill jag ha in granen ett par dagar före jul för att hinna få julstämning före julafton ;). Jag tycker julen kommer först med granen och så tycker jag lite så där barnsligt att julen är över den 25.12. (tomten har ju kommit då redan ;)

he va he
h. y

Mia sa...

Ett par dar låter ok i mina öron. En vecka = too lång tid före julaftonen. I min mening.

Tom: Eller Olle-Pelle? Varför inte?