fredag 10 december 2010

Hur nyfiken får man bli?

Vi bor nära en park. I parken brukar båda syskonbarnen leka. För några veckor sedan dök det plötsligt upp en "bur" i parken. Tänk er en rund platta av cement, mellan 5-10m i diameter. Runt plattan finns ett 2-3 m högt galler som går hela vägen runt. Ryktet säger att det finns ett litet mellanrum mellan gallret och plattan. Dessutom finns där en skylt som säger att buren inte är för barn under 3 år.

Idag, under familjens sedvanliga fredagskaffe, diskuterade vi buren och nyfikenheten tog helt enkelt överhand. Så "what's a nyfiken småstadsmänniska to do?". Jo man ringer till tekniskaverket och frågar vem man ska sätta i buren och hur de ska komma dit. Typ. (Fast egentligen frågar man rätt och slätt vad det är för spektakel de smällt upp i parken).

Så nu är vi en vetskap rikare i vår familj, eftersom vi vet att buren är tänkt för barn över 4 år, som ska krypa in i buren under gallret och där ska de sedan kasta lite boll. En bollbur helt enkelt.

Sååååååå värt mina skattepengar tänker jag då! Eller det var ju egentligen bara ironi. På riktiga kan jag nämna säkert tusen andra saker som skulle vara viktigare än en bollbur. Barn har minsann kunnat kasta boll förr utan att sitta i en bur.

7 kommentarer:

Jean sa...

Jag tycker barn i bur är ett steg i rätt riktning.
Om folk bara kunde lära sig att hålla barnen kopplade..
http://www.apg29.com/nbilder/barnkoppel-20080522080649.jpg

Lina sa...

Visst kan det vara bra med en bur för barnen ibland. Men jag ser framför mig vilken stress det också kan skapa då ungen gömmer sig där inne och vägrar komma ut och mamma och pappa ryms int in för att hämta ungen. Blir svettig vid tanken! Sätt nu en dörr dit iaf.

Och kanske en krok för kopplet på utsidan!

Mia sa...

Jean: Haha. Vissa kanske skulle må bra av det. Inte ungarna då men...

Lina: Totalt crazy. Jag som behöver så mycket olika saker. Kunde de inte ha tänkt på att sponsra mej. Mycket mer uppskattat tror jag. Bollbur är skrattretande!!

Hanna sa...

Det bor en sann journalist i dej! ÖT sku säker (helt på riktigt) va intresserade av en liten artikel om du vill tjäna lite extra kosing. Inget är bättre än nyfiken och rolig lokaljournalistik!

Lina sa...

Haha! Jag ska slänga mig på telefonen direkt till ÖT. Eller så spelar jag diva och väntar på samtal istället.

Vi kan lugnt utgå ifrån att hela kvarteret gått och funderat på samma sak och med tacksamhet skulle läsa en artikel om det till morgonkaffet :)

Skit i tunga frågor som "vad är meningen med livet". I en småstad är det snarare den här typen av frågor som upptar tankarna. Myspys säger jag!

Naja sa...

Man kan ju undra vad det var för fel då vi som barn kastade bollar fritt i en park. Vad jag minns var det inga många tanter som bröt lårbenshalsen av bollträffar eller rutor som krossades. Men kanske dagens barn är mer träffsäkra och bollarna farligare. Så är det säkert... ;)

Lina sa...

Så är det säkert! Eller så är dagens ungar elakare så man måste låsa in dem före man ger dem en boll, så att de inte på flit ska kasta på en oskyldig tant som går förbi. Bara en tanke!