måndag 26 juli 2010

Mögelost

Igår var vi på söndagslunch med svärföräldrar och egna föräldrar. Buffé stod på menyn. Jag laddade upp med torra grisköttklumpar och öste generöst på med den goda gräddsåsen.

Till min förskräckelse visade det sig att den goda gräddsåsen egentligen var en förklädd blåmögelostsås och gjorde min mat så gott som oätlig! Jag som hatar mögelost! Hatar med versaler. Detta var dessutom mögelostarnas mögelostsås och smakade absolut inget annat än mögelost. Bah!

Som det artiga finländare jag är skrapade jag såsen till sidan och åt det torra köttet med "god" aptit.

Jag tror dock att jag inte är ensam med att hata mögelost. Därför skulle jag vilja förbjuda dylika såser på en buffé eller i alla fall inför varningstext på kastrullen. Håller ni med mig?

Något för "arg idag" kanske?

5 kommentarer:

Anonym sa...

mögelost e ju gott juh :)

h.y

En som var där. sa...

Å så kan man ju vid buffet sätta den kontaminerade tallriken till sidan och hämta nytt, fräscht käk.
Kanske laxen hade varit ett bättre val! :)

Lina sa...

Y: 1p till mögelosten då alltså. Don't get it!

Han som var där: Varför byta då man kan klaga är mitt motto! Men nästa gång tar jag laxen.

Erika sa...

Någon enstaka gång händer det att jag inte vet vem som har skrivit inlägget innan jag har facit under texten. Oftast kan jag avgöra på första, senast andra meningen.
Nu trodde jag att det var Mia som skrivit detta och blev helt konfys.
Jag skulle ha hämtat en ny tallrik och sen hittat på nån clever excuse varför den första inte dög.
Eller så int, det lät ju gott!

Lina sa...

Fast det kunde mycket väl ha varit Mia som skrivit inlägget. Hon hatar mögelost minst lika mycket som jag. Eller hur Mia?

Annars känner jag mig för tillfället omringad av mögelostfantaster. 3p till mögelosten so far.

Ps. Jag kunde mycket väl ha bytt ut talriken. Till saken hör bara det att det var helt gott (om än torrt)när jag väl skrapat bort det mesta av mögelsmaken så det gjorde inget.