torsdag 1 juli 2010

Côte D'Azur

Som ni märkt har alltså Kronprinsessans mukamas look-a-like återvänt till hemstaden.
Franska rivieran var lika ljuvlig som senast!


En liten resumé följer.
Samma dag som jag anlände var det spagettinight på hostellet. För 1 euro fick man en hel tallrik med spagetti och några glas rödvin, därefter var det champangeparty på hostellet next door. (Hostellet jag bodde på och grannhostellet delade innergård och kök och hade gaddat ihop sig för att få bästa möjliga feedback på hostelword.com).
Well, I didn't mind, gratis alkohol av den sorten är helt okej. Senare stack jag och min holländska rumskompis samt en aussiebrud till Waynes', en irkkupub med live music. Around 2ish traskade jag ensam hem till hostellet och funderade vad de hade bjudit på för vin riktigt eftersom mitt lokalsinne var perfekt och jag hittade "hem" safe and sound.


Kunde inte motstå frestelsen på Waynes' toalett.

På fredag träffade jag Sandra, en trevlig franskis som bodde i Nice. Jag hade kontaktat henne via couchsurfing och tillsammans strövade vi runt i gamla stan, i hamnen och en park som fungerade som utsiktspunkt över hela stan.
Saturday= another party. Vi förfestade i grannhostellets bar. Där träffade jag Steve ur Beverly Hills 90210. Av nån konstig anledning hade han färgat håret brunt och pratade med autraliensisk accent. Jag gillade inte Steve riktigt så jag skippade det där med autograf på mitt bröst och sånt. Om några timmar fann vi oss själva på Waynes' igen och jag kom fram till att deras martini var tres bien! Vi hade planer på att fortsätta till gayklubben "Le club", men när vi väl hittat dit, informerade dörrvakterna oss om att stället var nästan tomt och att vi skulle återvända om cirkus en timme. Det och att inträdet var 15 euro gjorde att vi for hem och sova istället.




Förutom att dricka rödvin och martinis, simmade, shoppade och reste jag lite. Jag spenderade några timmar i Ventimiglia, en eftermiddag i Antibes och en i Cannes. Av alla städer gillar jag nästan Antibes mest, det är inte så stort, men ljuvligt pittoreskt.



I Antibes hade det tydligen festats hejvilt, då denna cruiser till köpvagn fanns på havsbotten. Synd att jag missade den festen.



Chuck Norris hade tydligen varit i Cannes 1988. Tydligen var hans händer så muskulösa så endast en av dem rymdes i cementrutan.

Summa sumarum. Det går hur bra som helst att resa ensam. Jag var nervös dagen innan men när jag väl körde ner till Vasa kändes det hela som a piece of cake. Synd är det, då man som kvinna måste vara lite försiktig. Jag vågade inte gå ut ensam på kvällarna efter att Steve informerat mig om att ett par franskisar hade gett sig på en amerikansk tjej med en glasflaska. That's not cool. Pga. försiktigheten missade jag alltså min chans att mingla med alla Jean Pierre och Laurent. Detta var ett enormt minus eftersom det var dregel varning direkt jag lämnade hostellet.
Jag undrar vart jag ska resa nästa gång? Irland kanske? Nä, får väl nog vänta med resandet sisådär ett halvår ungefär. Först ska jag flytta till Vasa.

2 kommentarer:

Lina sa...

Låter som att du haft en super resa! Härligt. Jag måste bara tillägga till sista meningen "...och sen ska jag flytta hem igen". Glöm för allt i världen inte bort det sen. Vi lånar bara ut dig till Vasa en stund, sen vill vi ha dig tillbaka.

Mr.T sa...

Chuck Norris hand! Wooo!