tisdag 24 januari 2012

Samvetet

Ponera att du hittade en femeuros sedel rakt framför dina fötter i butikskassan. Ingen ägare syns till. Ponera att du dessutom (lite) tror att den kan vara din eftersom du inte hittar femman du hade tidigare.

Ponera att femman åker ner i din börs.

Ponera att du sedan kommer på att det nog inte var din femma eftersom du betalade narikkan på teatern med den förra helgen.

Ponera att du sedan får sjukt dåligt samvete och och känner hur femma bränner i börsen.

Om vi ponerar det. Hur dåligt samvete på en skala skulle du då ha?

1. Inte dåligt samvete alls. En femma betyder mycket mera i en vårdledig kvinnas börs än i en Prisma-kassa (dit den antagligen skulle hamna). Spendera pengen och skäm bort dit riktigt ordentligt (typ med en kaffe).
2. Lite dåligt samvete.
3. Mycket dåligt samvete! Det enda rätta är att söka reda på ägaren (som säkert är en fattig gamling eller ett ivrigt litet barn!) eller stoppa femman i en unicefsparbörs eller liknande (så pengen kommer till någon vettig nytta).

5 kommentarer:

Erika sa...

1. Ifall ingen såg mig ta sedeln
2. om någon såg mig ta sedeln.

Av mina svar kan troligtvis ifrågasätta min moral samtidigt som att man kan utläsa att jag äger ett samvete.

Jean sa...

Det är värst vad folk tappar pengar i Prisma.

http://www.jeanforsman.com/2012/01/kopa-karma.html

Lina sa...

Nu fick jag ju ännu mera dåligt samvete ju!

Till mitt försvar kan jag ju säga att jag ju faktiskt trodde den var min (i alla fall i ögonblicket jag la den i börsen).

Men om jag ger pengen till unicef är jag förlåten då?

Ps. Jag är ändå rätt nöjd att
Prisma inte fick pengen. Prisma har tillräckligt med femmor.

Mia sa...

Jag tänkte oxå på Toshas inlägg för en tid sedan :D Samma dilemma.

Jag hade nog oxå lagt pengen i börsen OM ingen hade sett de :)

Lina sa...

Men jag veeet ju inte om någon såg mig. Jag kunde ju inte först se mig runt och sedan ta den. Skulle ju ha sett hur dumt ut som helst ju.

Missförstå mig rätt. Jag såg ju mig runt efter ägaren. Men när jag sedan tog upp den kikade jag inte desto mer runt mig.