söndag 15 januari 2012

Natten och katten

Jag hade nattskift in i veckan och sov därmed mellan 9 och 14 på dagarna. Sömnkvaliteten är något helt annat efter ett nattskift och jag har inte sagt ett pip. I helgen är det katten som har hållit låda. Jag har honom här hos mig när hans fosterföräldrar är på resa. Kissen blir lite ledsen om nätterna och gråter med jämna mellanrum, det låter förskräckligt. Detta har lett till en hel del manövrar från min sida. Jag knäpper med fingrarna, hytter (?) med pekfingret eller sparkar lite med täcket så han skall fatta att han inte är ensam och att han kan sluta olva. (jepp, katter "ålvar" för den som inte visste). Detta fungerar bra och han tar ett språng upp i sängen, spinner och har sig. Tills proceduren upprepas ett par timmar senare &#/!#/!

När jag lyssnade på bandet i morse visade det sig att jag i natt konstaterat åt katten: "Laga de hiid om du har na äärand, ja hör int va du säjr".
Smart, min döva katt tog säkert till sig budskapet!

PS. trots att det säkert får mig att låta som en amöba, måste jag erkänna att jag brukar prata med honom i vaket tillstånd också.

PS 2. Ursäkta dialekten, men jag släpper etiketten nattetid.

PS 3. Det känns fel att anväda ordet "kissen", eftersom det är frågan om en han. Men frassen känns också fel, han har inte sina juveler kvar.

2 kommentarer:

Lina sa...

1. Var i världen befinner sig fosterföräldrarna?
2. Bor kissen alltid annars i Jakobstad?
3. Spelar du in vad du pratar varje natt? Det känns ju annars sjukt tråkigt att själv inte prata i sömnen.
4. Om kissen och frassen låter fel....hur sku det vara med kattskrället? Bara ett förslag. Och inget illa menat åt din juvel utan juveler. Det är bara en bra benämning på en katt tycker jag.

Erika sa...

1. Kanarieöarna.
2. Ja.
3. Ja och jag tror ni ska vara nöjda över att ni inte pratar, så det inte vore ytterligare en sak som inverkar på den andres sömn.
4. No comments.