onsdag 15 juni 2011

jagblirpöllo.com


HATAR att söka bil. Jag håller på att bli galen på alla auto.com. Jag kan inget om bilar, jag har inte kört många bilar, jag har inte många pengar.

I nuläget har jag två alternativ, två pösön som jag kollat in. Nackdelen är bara att baksätet sitter i ett, dvs. det går inte att fälla ner bara ena halvan. VARFÖR gör man ett sånt baksäte, va?!

Men, jag tror att jag bara måste komma över situationen med baksätet, jag kommer knappast att spendera tid varken där eller i bakluckan. Så, ska jag välja den metalliska svarta med tre dörrar eller den metalliska gråa med fem dörrar?



19 kommentarer:

Jean sa...

Varför konsulterar du inte mig?
Jag kan alla biltester och listor utantill :)

Den gråa tycker jag är snyggare.

Erika sa...

Okej, jag konsulterar dig nu! Jag söker en bil i motsvarande storleksklass, inte äldre än 2006, km under 80 000 och priset behöver jag få ner till 11 000 eurosar. Något sådant :D

Lina sa...

Fem dörrar. Alla gånger!

Erika sa...

Okej, den gråa har nu tydligen två röster. Jag räknar med att Mia ännu lägger sin röst. Några fler läsare har vi väl inte så...

Jean sa...

oj, men om du har 11 000€ att spendera så ska du ju absolut inte sätta det på en fransman.
Var kommer kriteriet årsm. 2006 och 80 000km ifrån?
Om t.ex. tar en Toyota Corolla från 2004 med 110 000km så kommer det gång efter gång att vara en bättre och hållbarare bil än en fransman som rullat 80 000km, oavsett årsmodell.

Erika sa...

De där fransmännen har rullat endast 40 000 respektive 12 000!! :)
Årsgången kan jag inte motivera, men en corolla känns redan för stor för lilla jag. Fast det också är en "liten bil". Kör en sån nu faktiskt.

Jean sa...

ahaa, då klarar du dig nog lika så väl utan mina visdomar.
Jag själv tycker att Corollan är så liten och instabil på vägen att den borde förbjudas.
Personligen skulle jag inte sätta 11k på en Peugeot, främst av den orsaken att de sjunker så snabbt i pris.

Jean sa...

Och om du bestämt att du gillar en liten pösö så ta nu en 207.
De där är på bilderna är Peugeot 206 som har teknik från slutet av 90-talet.
Peugeot 207 kom runt 2005

Erika sa...

GAHHH och den gråa är minus en röst. Jag blir galen. P.S jag skulle få den för 9 och 7.

Erika sa...

Men problemet är det att det inte finns någon 207 inom radien "jag orkar köra och hämta den". Småbilarna är irriterande sällsynta i bilaffärerna.

Lina sa...

Jag insåg redan vid Toschas första kommentar på detta inlägg att han skulle gå och göra dig ännu mera förvirrad. Ta den med trevligaste försäljaren. Så gjorde jag.

Och AC! Ta för Guds skull en bil med AC.

H. Hon som köpte bil mitt i smäll kalla vintern och inbillade sig att det kan vara mysigt att svettas i en bil på sommaren.

Jean sa...

Vad Lina sa: Prioritera AC.

Det är förstås upp till digsjälv. Men när du kollar på vad du får för Pösö 207 i Hesa trakten, är det inte värt att ta en 50€'s flygresa ned dit?

Om inte annat så kör jag och Neha ner till Hesa i slutet av månaden.
Man blir liksom ordentligt rippad om man köper bil i österbotten.

Erika sa...

I know. Effing österbotten.
Vad säger du Toscha om Toyota Yaris eller Auris?

Jean sa...

Auris vet jag inte, men jag har aldrig varit så rädd som när jag testkörd och satt på i en Yaris.
Jag rymdes för den delen inte i baksätet, vilket var rätt så humor =D

Citroen C4 var jag positivt överraskad över.

Jean sa...

Och Honda Civic

Erika sa...

Citroen C3 har jag provkört, men inte C4. Den Honda jag satt i, såg jag knappt ut genom rutan då jag nästan satt på golvet. Passade inte mig och mina 160cm.

Men nu får jag nog magsår, hjärtklappning och hysteria på samma gång. Måste avsluta diskussionen för idag.

Jean sa...

okaj, C3 torde vara samma sak som 207.
C4 är i.a.f. samma sak som en Peugeot 307.
Många biltillverkare delar ju bottenplattorna med varandra.

T.ex. om du köper en Audi A4 som är tillverkad före 2006 så köper du egentligen en VW Passat med snyggare former.

Mia sa...

Silvergråa e ju finare!

Jean sa...

Korrigering, Citroen C3 är tydligen byggd med delarna från en Peugeot 206. Inte 207.