måndag 10 oktober 2011

Akupunktur

Jag har nu varit tre gånger på akupunktur. Vet inte riktigt vad jag skall tycka och tänka.
Hela idén kom från min kära mor, när hon googlade bihåleinflammation. Den maschokistiska sidan i mig tänkte att jag ju givetvis måste testa detta.

Vid "akupunktiopiste" fick jag veta att akupunktur stöder och stimulerar immunförsvaret och lungorna och brukar hjälpa mot ettriga förkylningar och jo även bihåleinflammation. Jippii, tänkte jag när hon började sticka nålarna i mig. Jag har haft nålar i hårbottnet, pannan, kinderna, strax nedanför halsen. nacken, skulderbladen, nedre ryggen, skenbenen, vid armbågarna, vid handleden och i huden mellan tumme och pekfinger. No problems, lite ilar det till och kan ge en känsla av att det strålar ut en bit. Idag när jag vickade på tårna kändes det i hela skenbenet t.ex.

Terapeuten (vet inte om typen som utför akupunkturen kallas det, men det är henne jag menar) har även masserat dessa "akupunktur punkter" efteråt och tryckt på dem. Onekligen kände jag att hon hittade något och när hon tryckte på punkterna i pannan gjorde det nästan ont. Men vete fan om det hjälper? Hon berättade att de som ofta lider av långvariga förkylningar går på ca. 8 gångers "kurer". Men med 40 ege per gång så skulle det bli rätt saftigt med 8 gånger, så det fick räcka med tre för min del. Kan ärligt inte säga ifall det hjälpt eller ej, har nämligen inte någon HC förkylning men har känt att bihålorna inte är helt tomma. Det skulle vara intressant att testa t.ex. när man har feber. Terapeuten berättade att hon brukar "nåla" sina barn då de har feber och att den då är borta följande dag.

Borde man skaffa sig nålar via nätet och börja praktisera på egen hand? Njae, så tuff är jag kanske ändå inte.

Men nu är det där testat iallafall. En sak som jag med säkerhet kan säga är att fasen vad massagebänkar är obekväma, speciellt det där hålet man ska lägga ansiktet i. Eller hur?

3 kommentarer:

Mia sa...

Men ha de hjälpt me akupunkturen då ?
Och massagebänkar e väl aning obekväma om man ligger länge men man kan ju ställa in den så att det int trycker så förhärdat på ansiktet.

Erika sa...

Om du inte skulle ha läst så slarvigt, skulle du veta att jag inte kan säga om det hjälpt eller inte ;) Kanske tre gånger var för lite.

Mia sa...

Haha.Så sant så sant. Kanske före lite med 3, men rätt så mycket pengar med 8x!!!