måndag 11 maj 2015

Tacksam sotamurre

Vi hade besök av sotamurre idag. En ung kille som var svartklädd och sotig från topp till tå. Som sig bör. Han sotade och murrade och tyckte allt såg fint ut.

MEN. Han sku vara sååå tacksam om vi kunde fixa en stege till vänster om skorstenen till nästa år. TRE gånger uttryckte han denna vilja. Då sku han nämligen slippa lättare åt skorstenen som han ska sota.

Och visst, det köper jag. Att hoppa över elledningar och gå från lägre tak till högre tak för att komma åt vår pipa skulle jag inte göra fast jag sku få betalat. Men på riktigt ändå. Fixa en ny stege för att sotamurre skall sota och vara tacksam? Är det bara jag som är snål eller är det inte lite väl mycket begärt. 

Jag vill gärna ha en tacksam sotare. Jättegärna faktiskt! Men jag vill väl ändå inte köpa en ny stege för många pengar för att uppnå det.

DESSUTOM fick jag en mindre utskällning* för att två av mina grannar inte var hemma trots att de hade sotartid just då. Gaaah! Jag blir ju jättestressad ju. Fixa nya stegar OCH hålla reda på mina grannars sotas. En blir ju utbränd (no pun intended) för mindre liksom.

*"Int gör det något för mig personligen, men nog sku det ju vara bra om de kunde meddela på förhand".


Inga kommentarer: