onsdag 27 maj 2015

Mandariner

Förra veckan när jag var och handlade till en av våra stormarketar bevittnade jag en mandarinstöld.
Ett par i pensionsåldern var och fredagshandlade, frun plockade och vägde frukt medan mannen mest strosade omkring och inspekterade. Han såg väl lite så där små skyldig ut och det var väl därför jag iakttog honom i smyg. Det tog inte länge förrän han stoppade en mandarin i jackfickan och fortsatte strosandet. Nästan så att jag förväntade mig att han skulle börja vissla. Jag funderade ifall jag skulle säga något men tänkte att det skulle bli så genant för stackars lilla frun. När paret lite senare var i kassakön framför mig hade jag god lust att fråga mannen ifall den där mandarinen han har i fickan kommer att smaka extra gott eller ifall han vill att jag som är ung och snabb skall springa och väga den åt honom.
Skulle ni ha sagt något?
Situationen var nästan komisk.

1 kommentar:

Lina sa...

Nej va kul! Jag sku å vila bevittna stöld någon gång. Tror inte jag skulle ha sagt något men det skulle ha varit sjukt kul att vara med om DU sagt något.